První program
Pojďme se nejdříve podívat na celý program:
1
2
3
4
5
6
7
8
#include "robotka.h"
void setup() {
rkConfig cfg;
rkSetup(cfg);
rkLedBlue(true); // tento řádek přidáš ty - zatím ne, nejprve si pročti tuto kapitolu!
}
Tak málo stačí, aby se tvoje Robotka probrala k životu, a dala ti to najevo!
Tak, a teď postupně:
#include příkazy
1
#include "robotka.h"
Soubor začíná #include příkazy, které určují, co všechno ve svém programu
můžeš používat. Nám zatím bude stačí pouze robotka.h
.
Funkce
1
2
3
void setup() {
...
}
To, co vidíš zde, je funkce. Funkce jsou kusy kódu, které můžeš opakovaně
spustit tak, že znáš jejich jméno. Kód každé funkce je ohraničen složenými závorkami { a },
a uvnitř také odsazen.
Tato funkce se jmenuje setup
, a Robotka ji sama spustí vždy po zapnutí.
Proměnné
1
rkConfig cfg;
Zde vytváříme proměnnou, tedy pojmenovaný kousek dat v našem programu.
Má to dvě části - datový typ (rkConfig
) a jméno (cfg
).
Datový typ udává, co za data se skrývá v naší proměnné. V případě rkConfig
je to nastavení celé Robotky,
mezi další typy, které budeme za chvilku používat patří:
int
- celé číslo, např.42
,float
- číslo s desetinnou čárkou (pro účely programování desetinnou tečkou), např.3.14
,bool
- ano/ne, může nabývat pouze hodnottrue
nebofalse
,std::string
- textový řetězec, např."Ahoj!"
.
Jméno proměnné volíš ty. Mělo by to být něco, co vystihuje účel dané proměnné, aby se navzájem nepletly. Může obsahovat pouze písmena bez háčků a čárek, podtržítka a čísla, ale číslem nesmí začínat.
rkSetup
1
2
rkConfig cfg;
rkSetup(cfg);
Na řádku 5 je zavolání funkce, v tomto případě funkce pojmenované rkSetup
. Tuto funkci jsme si
“přivezli” pomocí #include "robotka.h"
na prvním řádku programu, což můžeš poznat podle toho,
že její jméno začíná na písmena rk
.
Předáváme jí proměnnou s nastavením pojmenovanou cfg
(zatím v nastavení nic neměníme).
rkSetup()
je potřeba zavolat na začátku každého programu pro Robotku! Tato funkce zajistí,
že je pro vás vše řádně nastaveno a připraveno.
Tvůj kód
Konečně se dostáváme k tomu zajímavému, Robotka bude něco dělat!
1
rkLedBlue(true);
Přepiš tento řádek na správné místo do tvého programu (před }
, která ukončuje
funkci setup
- pokud nevíš kam, koukni se na celý program na začátku této kapitoly).

Když na nějakou metodu najedeš myší, VSCode ti také ukáže, co daná metoda dělá. Všechny tyto informace najdeš také v dokumentaci.
Nyní program nahraj do Robotky kliknutím na šipku vlevo dole, stejně jako v kapitole Dálkové ovládání. Měla by se rozsvítit modrá LED.
Úkol 1
Zkus rozsvítit i ostatní barvy LED!
Použij napovídání ve VSCode a zavolej další funkce na rozsvícení ostatních LED.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
#include "robotka.h"
void setup() {
rkConfig cfg;
rkSetup(cfg);
rkLedBlue(true);
rkLedGreen(true);
rkLedRed(true);
rkLedYellow(true);
}